Valpkurs lektion 1

Ja idag kl 18 var vi på valpkurs :) Första lektionen, väldigt basic. Men trevligt att träna i grupp och testa lite övningar som man inte testat förut, man kan ju lära in samma sak men ha olika metoder. Tycker det är roligt att lära mig nytt :) Men blev snabbt särbehandlad efter presentationen när jag berättade att Chess var min fjärde hund och att vi siktar på att tävla i lydnad och agility bland annat, så fick göra lite mer anvancerade övningar eftersom jag och Chess redan tränat så mycket på kontakt tex.
Så idag var det fokus på:

Kontakt
Sitt
Ligg
Inkallning


Kontakten sitter redan som en smäck sen innan:) Dock så ska vi öva mer på ligg, så att hon förstår kommandot och lägger sig snabbt, sen ska vi fokusera på att lära in ett särskillt inkallningsord, i vårt fall "här". Men är svårt, för när man kallar in hunden när man bara är ute och leker, så använder man ofta många olika kommandon :) Så nu får vi bara använda "här" under strikta former, bara när vi tränar. När vi är ute och busar så får jag använda nått annat ord :)
En till sak som är bra med att gå en kurs är att man får en morot, man vill ju vara bäst :P Jag är fruktansvärt tävlingsinriktad :P Så nu ska vi öva, öva, öva!


Inte världens mest peppade hund :P Lika trött som matte innan kursen :P


Vi åkte buss dit, första gången för Chess i en buss. Men hon klev på själv och gick själv genom hela bussen till dit vi satte oss, hon gick till och med framför mig :) Sen la hon sig vid mina fötter :). Helt cool!

Chess spanar in motståndet :P

På vägen hem träffade vi den tjockaste tax jag nånsin sett! Magen släpade i marken! Så hemskt! Var tydligen en gammal tant som hade hunden, men hennes granne tyckte synd om den och tar ut den på promenader, så den skulle få jogga bort fettet :)

Väl hemma så dog Chess :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0