Duktig hund!

Idag har vi ensamtränat, hon är så himla duktig! Vi har småövat på att inte få komma in i badrummet, matte slänger sopor osv. Men idag blev det längre stunder, började med att gå ut och låtsas åka ner i hissen, sen satte jag mig i trappen och läste i 20 minuter. Hörde ingenting, inget gnäll eller ylande. Hon skällde till nångång för att hon vaktade, men annars tyst. Gick in i lägenheten, såg ingen valp, hon kom inte och mötte mig. Hon hade gått och lagt sig i sängen för att sova :D

Lite senare gick jag över på fika hos en granne i andra huset (Uffe och Maria som har två superduktiga bordercollies), var väl där lite drygt en timme. När jag kom hem och låste upp dörren så skällde hon, hon vaktade. Men när jag kom in så låg hon åter igen i sängen och chillade :) Så hon orkade inte gå till dörren och skälla :P

Tycker det är bra att hon vaktar när hon hör konstiga ljud, så man blir varnad om någon försöker bryta sig in när jag sover. Bara hon inte skäller jämt och ständigt, men det gör hon inte. Duktiga, duktiga hund! Inte ens när det ringer på dörren :D

Annat vi tränar på är inkallning, kontakt och "låt bli". Hon börjar bli riktigt duktig, hon vet att när hon blir inkallad så får hon godis, så då sätter hon sig vid mina fötter, och har världens ögonkontakt! Sen vad gäller "låt bli" så har hon fattat att om matte tappar nått så får man inte ta det, hon backar undan flera steg :P Funkar även bra på att inte jaga cyklar eller katten :)
Hon fick träffa ett gäng småbarn för nån timme sen, toddlers. De fick godis att ge henne och satte sig på knä och deras pappor var med. Så det gick jättebra, vill att hon bekantar sig med barn och att det blir en bra upplevelse.

Nu på kvällen så träffades jag och Karin, en tjej som också kommer från Knivsta och som också flyttat till huvudsta :) Och så gick vi på Chessies första riktiga långpromenad, hon sprang hela tiden och tyckte inte alls att det var jobbigt. Hon mötte cyklar, joggare, hundar och en häst! Gick jättebra, sen hoppade hon ner i sjön med alla fyra tassar också, tänkte att hon kanske ville dricka, men hon hoppade i :P Så säsongens första bad avklarat.

Hon har också kört en boxningsrunda mot kelpien i spegeln, hon blir jättearg för att den härmar allt hon gör och till slut så försökte hon skalla den :P Det gick sisådär :P

Men nu är hon trött iaf och har gått och lagt sig :D

Snutta på Hippo och kolla på tv :)



Nagga på Hippos öra


Däcka i soffan :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0