Budget :P

Sitter här och räknar på vart mina pengar egentligen tar vägen, just nu sitter jag och kollar på banken hur mycket jag handlar mat för. Jag har räknat ihop alla köp från typ City gross, Ica, pölsemannen och dyl. Så allt är kanske inte mat, är ju lite schampoon och smink tex som hoppar in i beräkningen. Men det är ju en följd av att jag går in på matbutikerna och impulsköper gerejer :P

I december så handlade jag mat för 4000kr och i oktober för 4900kr!!! Och det är bara den maten jag köpt, sen köper ju Martin en del också. Undrar vad vi lägger ut tillsammans.

Anledningen att jag räknar på det är för att jag funderar på att börja beställa mat från nätet, om vi säger att det kostar 800 kr (worst case scenario) per vecka för 5 middagar för 4 personer. Då räcker det ju förhoppningsvis till lunchlådor också. Man kan spara rester och äta dagen efter också. Så man kan ju få det att räcka i 7 dagar (Om inte Martin äter tre portioner till middag :P) Sen får man köpa hem frukost, men det är ju billigt. Kan ju köpa havregryn för en tia som räcker hela månaden :P Skulle inte middagen räcka så kan man köpa billig lunch, tex blodpudding.
Så 800 kr x 4 =3200
Och så plussar vi på 300 för extra utgifter, det blir 3500kr. Och så delar jag och Martin på det rakt av, då får vi betala 1750 kr var. Det är ju sjukt mycket billigare än annars. Och då är det fortfarande billigt även om man fuskar nån gång ibland och köper lite extra. Krämar man på så blir det 2000 kr var, det är ju halva priset!

Sen så slipper man tänka ut vad man ska äta till middag, man slipper gå och handla, man slipper släpa skiten över en kall och blåsig bro, och så blir det nyttigare. Sen så kan man ju inte impulshandla.
Portionerna är noga uppmätta så det blir inget som ligger i kylen och blir gammalt. Slänger så sjukt mycket mat varje månad!

Här är en länk till butiken på nätet, vad tror ni?

http://www.matlycka.se/index.php?id=

Och så undrar man vart pengarna tar vägen, lägger fan en fjärdedel av lönen på mat! Måste ladda ner lite avsnitt av lyxfällan och kolla hur de lägger upp sin budget :P

För örvigt så ska jag lägga upp en budget för övriga inköp och sånt jag vill spara till, sen måste jag även ha ett generellt sparkonto för utgifter som kan dyka upp plötsligt :) Jag vill ha en ny mobil, men även om min är billig och plastig och inte kan göra nått mer än att ringa och sms:a så funkar den ju. Så jag behöver ju inte prioritera ett mobilköp. Ska bli hårdare! Är ju egentligen pinsamt att hela min lön går åt varje månad, finns ju ingen anledning att göra av med så mycket pengar :)

Nä nu ska jag fortsätta räkna :P





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0