Sista lektionen på valpkursen

Ja igår var sista lektionen på valpkursen. Vi skulle träna på att gå förbi frestande matskålar, det gick sådär. Upptäckte att Chess är tokig i mjukost med viltsmak :P Även på inkallning, jag trodde att hon skulle komma hela vägen fram, men så gör hon en tvärvändning och ger sig på ostskålen! *Suck*

Men även om valpkursen är slut, så blir det nya tag på måndag, då vi ska börja en klicker kurs! Vi har börjat använda klicker lite grann och hon fattar verkligen vad den betyder! Testade att klicka som belöning på vägen till valpkursen, när vi övar på att inte valla cyklar. Hon har fattat vad jag vill att hon ska göra nu! Hon var 100 procent vallningsfri mot cyklar igår! Varenda gång det kom en cykel eller en moppe så vände hon sig om och tittade på mig! "Det kommer en cykel matte, får jag godis nu?" Blir så stolt! Hon är mycket bättre med bilar också, blir inte alls låst och fixerad längre, men det är nästa steg efter cyklarna :)

Sen en annan framgång är att hon börjar bli rumsren, hon har inte kissat inne en enda gång sedan Martin kom hem iaf, sen kommer jag inte ihåg när det var senast innan det. Men daghusse sa att han inte sett något inne när han hämtat henne på hela veckan innan iaf! Men har blivit, när jag varit hemma, nån gång förra veckan. Men det är abolut framsteg! Hon har börjat förstå vad "Ska vi gå ut?" betyder, då går hon till dörren :)

Sen är husse hemma nu också, det tycker Chess är roligt! Han smakar så gott på huvudet, och det kliar skönt mot tungan med hans kardborr stubb :)
Vi var och grillade hos Kristoffer och Linnea och deras Finska lapphund Svea i helgen, mycket trevligt! Massa bus mellan hundarna såklart ;) Men sen somnade hundarna i soffan, när de insåg att alla hussar och mattar blivit galna (Vi spelade charader). Är skönt att Martin och Chess kommer överens :)

Vi ska ta en tripp till skåne hela familjen, fredag till söndag. Och hälsa på Kristoffer, Linnea och Svea på deras lantställe, kommer bli urmysigt!
Har varit och köpt en flytväst till Chess :D Så hon inte sjunker om hon ramlar ur båten när vi fiskar ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0